משתלם להיות תושב חוזר ותיק לצרכי מס
עורכי דין - מידע משפטי: דיני מיסים , משפט מסחרי ו/או דיני חברות - דיני מיסים - מיסוי בינלאומי - תושב חוזר - הטבות - תושב חוזר ותיק - תיקון 168 - פקודת מס הכנסה -הטבת מס - שנת הסתגלות - הצהרת הון - פטור ממס - רווח הון
תיקון 168 חולל רפורמה ביחס להטבות המס המוענקות לעולים חדשים ולתושבים חוזרים...
שלח שאלה בנושא לעורך דין
משתלם להיות תושב חוזר ותיק לצרכי מס
מאת: עו"ד ורו"ח מאורי עמפלי
במסגרת חגיגות שנת ה- 60 למדינת ישראל, אושר ביום 16.9.2008 בקריאה שלישית בכנסת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 168 והוראת שעה), התשס"ח – 2008 (להלן: "תיקון 168"). תיקון 168 חולל רפורמה ביחס להטבות המס המוענקות לעולים חדשים ולתושבים חוזרים. מטרת תיקון 168 הייתה לעודד עלייה לישראל ולהשיב ישראלים החיים בחו"ל, תוך הסרת חסמי מס משמעותיים.
במסגרת תיקון 168 יצר המחוקק "יש מאין" סטאטוס חדש של "תושב חוזר ותיק", ועיגן את הטבות המס הניתנות לו. ברשימה זו נסקור בקצרה מיהו "תושב חוזר ותיק" ומהן הטבות המס המוקנות לו במסגרת פקודת מס הכנסה, התשכ"א- 1961 (להלן: "הפקודה").
סעיף 14(א) לפקודה מגדיר "תושב חוזר ותיק", כדלקמן: "תושב חוזר ותיק" - יחיד ששב והיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב חוץ במשך עשר שנים רצופות לפחות."
דהיינו, יחיד שהיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב חוץ במשך 10 שנים רצופות ייחשב כתושב חוזר ותיק לצרכי הפקודה.
על מנת לצמצם את החשש מפני חזרה לישראל נקבע במסגרת סעיף 14(ב) לפקודה, כי תושב חוזר ותיק יהיה זכאי לבחור שלא להיחשב לתושב ישראל לצרכי מס במשך שנה אחת מיום שובו ארצה (להלן: "שנת הסתגלות"). שנת ההסתגלות מותנית בכך שהתושב חוזר הוותיק יודיע על בחירתו כאמור בתוך 90 ימים מיום שובו לישראל.
בהיבט הטבות המס, הטבות אלו הושוו ככלל להטבות המס הניתנות לעולים חדשים, כמבואר להלן:
סעיף 14(א) לפקודה מקנה פטור ממס לתושב חוזר ותיק למשך 10 שנים ממועד העלייה בגין הכנסות שנצמחו מחוץ לישראל מהמקורות המנויים בסעיפים 2, 2א ו-3 לפקודה (רווחי עסקים, הכנסת עבודה, ריבית, דיבידנד, הכנסות שכירות וכיו"ב).
סעיף 97(ב)(1) לפקודה מעניק לתושב חוזר ותיק פטור ממס על רווח הון הנובע ממכירת נכס מחוץ לישראל. לשם כך נדרש, כי המכירה תעשה במהלך 10 שנים מהיום שהיחיד הפך לתושב ישראל, ובתנאי שהנכס לא הגיע לידי היחיד במתנה לפי סעיף 97(א)(5) לפקודה. יצוין, כי סעיף 97(ב)(3) לפקודה מקנה פטור יחסי, אם הנכס נמכר לאחר תום 10 השנים.
חשוב לא פחות, סעיף 134ב לפקודה מעניק לתושב חוזר ותיק פטור מחובת הגשת דו"ח לגבי הכנסותיו שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל, או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל, והכל במשך עשר שנים מהמועד שהיה לתושב ישראל.
בהתאמה, סעיף 135(ב) לפקודה קובע, כי תושב חוזר ותיק יהיה פטור מחובת הגשת הצהרת הון על נכסיו והונו מחוץ לישראל, במשך 10 שנים מיום הפיכתו לתושב ישראל.
קיימות בפקודה הוראות נוספות, אשר מסווגות את התושב החוזר הוותיק כתושב חוץ במשך 10 שנים ממועד עלייתו לעניין קביעת התושבות של "חבר בני אדם", לעניין "חברת משלח יד זרה", "חברה נשלטת זרה" וכיו"ב.
יצוין, כי הפקודה כוללת בנוסף הגדרה ל- "תושב חוזר", אשר זכאי ככלל להטבות מס פחותות מאלו של תושב חוזר ותיק.
סיכומו של דבר, תיקון 168 מקנה לתושב חוזר ותיק פטור גורף מהכנסות ורווחים שמקורם מחוץ לישראל ולא פחות חשוב פטור גורף מחובת הדיווח עליהם לרשויות המס בישראל. עם זאת, סוגית התושב החוזר הוותיק יכולה להעלות שאלות כגון מהו מועד העזיבה והחזרה לישראל לצרכי מס, מהו מקום הפקת ההכנסות לאחר השיבה לישראל ועוד. מובן, כי רצוי ליתן את הדעת לשאלות אלו ואחרות לפני החזרה לישראל.
* המחבר ממשרד עמפלי - עריכת דין מיסים.
אין באמור ברשימה זו כדי להוות חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי בסוגיות הנידונות ובכל אופן מומלץ להתייעץ עם מומחה מס לפני נקיטת צעדים משפטיים ו/או אחרים המסתמכים על רשימה זו.
מאת: עו"ד ורו"ח מאורי עמפלי
במסגרת חגיגות שנת ה- 60 למדינת ישראל, אושר ביום 16.9.2008 בקריאה שלישית בכנסת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 168 והוראת שעה), התשס"ח – 2008 (להלן: "תיקון 168"). תיקון 168 חולל רפורמה ביחס להטבות המס המוענקות לעולים חדשים ולתושבים חוזרים. מטרת תיקון 168 הייתה לעודד עלייה לישראל ולהשיב ישראלים החיים בחו"ל, תוך הסרת חסמי מס משמעותיים.
במסגרת תיקון 168 יצר המחוקק "יש מאין" סטאטוס חדש של "תושב חוזר ותיק", ועיגן את הטבות המס הניתנות לו. ברשימה זו נסקור בקצרה מיהו "תושב חוזר ותיק" ומהן הטבות המס המוקנות לו במסגרת פקודת מס הכנסה, התשכ"א- 1961 (להלן: "הפקודה").
סעיף 14(א) לפקודה מגדיר "תושב חוזר ותיק", כדלקמן: "תושב חוזר ותיק" - יחיד ששב והיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב חוץ במשך עשר שנים רצופות לפחות."
דהיינו, יחיד שהיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב חוץ במשך 10 שנים רצופות ייחשב כתושב חוזר ותיק לצרכי הפקודה.
על מנת לצמצם את החשש מפני חזרה לישראל נקבע במסגרת סעיף 14(ב) לפקודה, כי תושב חוזר ותיק יהיה זכאי לבחור שלא להיחשב לתושב ישראל לצרכי מס במשך שנה אחת מיום שובו ארצה (להלן: "שנת הסתגלות"). שנת ההסתגלות מותנית בכך שהתושב חוזר הוותיק יודיע על בחירתו כאמור בתוך 90 ימים מיום שובו לישראל.
בהיבט הטבות המס, הטבות אלו הושוו ככלל להטבות המס הניתנות לעולים חדשים, כמבואר להלן:
סעיף 14(א) לפקודה מקנה פטור ממס לתושב חוזר ותיק למשך 10 שנים ממועד העלייה בגין הכנסות שנצמחו מחוץ לישראל מהמקורות המנויים בסעיפים 2, 2א ו-3 לפקודה (רווחי עסקים, הכנסת עבודה, ריבית, דיבידנד, הכנסות שכירות וכיו"ב).
סעיף 97(ב)(1) לפקודה מעניק לתושב חוזר ותיק פטור ממס על רווח הון הנובע ממכירת נכס מחוץ לישראל. לשם כך נדרש, כי המכירה תעשה במהלך 10 שנים מהיום שהיחיד הפך לתושב ישראל, ובתנאי שהנכס לא הגיע לידי היחיד במתנה לפי סעיף 97(א)(5) לפקודה. יצוין, כי סעיף 97(ב)(3) לפקודה מקנה פטור יחסי, אם הנכס נמכר לאחר תום 10 השנים.
חשוב לא פחות, סעיף 134ב לפקודה מעניק לתושב חוזר ותיק פטור מחובת הגשת דו"ח לגבי הכנסותיו שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל, או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל, והכל במשך עשר שנים מהמועד שהיה לתושב ישראל.
בהתאמה, סעיף 135(ב) לפקודה קובע, כי תושב חוזר ותיק יהיה פטור מחובת הגשת הצהרת הון על נכסיו והונו מחוץ לישראל, במשך 10 שנים מיום הפיכתו לתושב ישראל.
קיימות בפקודה הוראות נוספות, אשר מסווגות את התושב החוזר הוותיק כתושב חוץ במשך 10 שנים ממועד עלייתו לעניין קביעת התושבות של "חבר בני אדם", לעניין "חברת משלח יד זרה", "חברה נשלטת זרה" וכיו"ב.
יצוין, כי הפקודה כוללת בנוסף הגדרה ל- "תושב חוזר", אשר זכאי ככלל להטבות מס פחותות מאלו של תושב חוזר ותיק.
סיכומו של דבר, תיקון 168 מקנה לתושב חוזר ותיק פטור גורף מהכנסות ורווחים שמקורם מחוץ לישראל ולא פחות חשוב פטור גורף מחובת הדיווח עליהם לרשויות המס בישראל. עם זאת, סוגית התושב החוזר הוותיק יכולה להעלות שאלות כגון מהו מועד העזיבה והחזרה לישראל לצרכי מס, מהו מקום הפקת ההכנסות לאחר השיבה לישראל ועוד. מובן, כי רצוי ליתן את הדעת לשאלות אלו ואחרות לפני החזרה לישראל.
* המחבר ממשרד עמפלי - עריכת דין מיסים.
אין באמור ברשימה זו כדי להוות חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי בסוגיות הנידונות ובכל אופן מומלץ להתייעץ עם מומחה מס לפני נקיטת צעדים משפטיים ו/או אחרים המסתמכים על רשימה זו.
הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
מקרקעין, דיני מושבים וקיבוצים, גישור, בוררויות ועוד...
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
התחדשות עירונית, פינוי בינוי, תמ"א 38, יזמות מקרקעין, תביעות נגד קבלנים, ליטיגציה
צוואות, ירושה על פי דין, ניהול עיזבון, ליטיגציה אזרחית מורכבת, משפט מנהלי וכו'.. ליווי אישי, וחשיבה משפטית יצירתית
משרד מוביל בעל מוניטין רב בתחומים: מקרקעין, מגזר חקלאי, מיסים, מושבים, קיבוצים ועוד
חוות דעת דין אמריקאי בבתי המשפט בארץ.
המשרד הוקם ב 1995. בעל וותק ומוניטין רב במתן חוות דעת בתחום הדין האמריקאי.
משרד מקצועי, מסור ומנוסה העוסק בתחומים: אגודות שיתופיות, ירושות, מקרקעין, נזיקין, דיני עבודה, ועוד...
נוסד ב - 2002. משרד איכותי ומקצועי, בעל ניסיון רב בתחומים:
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
גירושין, דיני משפחה, משפט פלילי.
מעל 30 שנות ניסיון בתחומי דיני המשפחה והמשפט הפלילי.
טיפים וחדשות
מידע משפטי מאמרים
© כל הזכויות שמורות מערכת מידע משפטי - law-info