החלטת מינהל מקרקעי ישראל 1184 - הבהרות ועדכונים!!!
עורכי דין - מידע משפטי: מגזר חקלאי, דיני מקרקעין - מיסים מגזר חקלאי - דיני מקרקעין - מושבים - הרחבות במושבים - פיצול מגרשים - שינוי יעוד - חריגות בניה - היתרי בניה - מנהל מקרקעי ישראל - החלטה 1184
שלח שאלה בנושא לעורך דין
החלטת מינהל מקרקעי ישראל 1184 - הבהרות ועדכונים!!!
מאת: עו"ד אביגדור ליבוביץ
החלטת מינהל 1184 אשר אושרה בחודש מאי 2009 קבעה הקלות ביחס לתשלום דמי היתר למינהל במסגרת הגשת בקשות לתוספת שטחים, שינויי ייעוד ופיצול מגרשים.
עד ליום כתיבת מאמר זה, לא פורסמו הוראות האגף החקלאי להחלטה 1184, אשר מטרתן לפרט כיצד יש ליישם את הוראות ההחלטה ביחס למגזר החקלאי והמגזר העירוני.
רבות נכתב על הוראות ההחלטה, לרבות על ידי הח"מ, ביחס לעובדה כי הוראות ההחלטה מפלות לרעה את המגזר החקלאי ונותנות הקלות מפליגות לבעלי הנכסים במגזר העירוני.
עד למועד בו יפורסמו הוראות האגף החקלאי (יצויין כי חלפה כמעט שנה ממועד אישור ההחלטה), פועלים בעלי הנכסים במגזר החקלאי בשיטת ניסוי ותהיה וזאת במסגרת הגשת הבקשות לתוספת שטחים וכיוצ"ב.
הוראות ההחלטה קובעות במפורש, כי ההחלטה איננה חלה על מגרשים בהרחבות במושבים אשר הוקצו בהתאם להוראות החלטה 612, 737 ו- 959. כלומר, בעת הגשת בקשות לתוספת בניה על המגרשים שלעיל, ייגבה המינהל דמי חכירה מהוונים בשיעור מלא עבור זכויות הבנייה המבוקשות בהיתר הבנייה ואשר לא שולם עבורן בעת ההקצאה כאמור, החל מהמטר הראשון.
הוראות ההחלטה אינן, מתייחסות למגרשים שלא הוקצו בהתאם להוראות ההחלטות שלעיל (כגון מגרשים מקצועיים) ועל כן, ניתן להבין כי במסגרת הגשת בקשה להוספת שטחים במגרשים אלו, החוכר יקבל פטור מדמי היתר עד 240 מ"ר. ואכן ניתן לאשר, כי לאחר טיפול של משרד הח"מ בבקשות רבות, לתוספת שטחים במגרשים במושבים שלא הוקצו בהתאם להחלטות 612, 737 ו- 959, המינהל נתן פטור לתוספת שטחים עד 240 מ"ר.
בעניין זה חשוב לציין, כי המינהל לא יאפשר את מתן הפטור עד 240 מ"ר, כאשר בבית בו מבקשים להוסיף שטחים קיימות חריגות בניה. כלומר, המינהל לא יאפשר הכשרת שרצים במסגרת החלטה 1184 ולכך יש לתת את הדעת בטרם הגשת הבקשות לתוספות בניה.
הוראות ההחלטה אומנם נותנות פטור בגין התוספות עד 240 מ"ר אך מאידך, יש לשים לב למוקש מס חדש שנולד בעקבות כך וזאת במסגרת הוראות סעיף 49 ז' לחוק מיסוי מקרקעין הקובע מתן כפל פטור בגין בית המגורים. בטרם עריכת העסקה, נערכת בחינה מקיפה של הנכס וניתן ייעוץ מס ביחס לפיצול בתמורה אותו יכול לבצע מנהל מס שבח, ביחס לכל מקרה לגופו. כמובן, כי במידה ולאחר הדיווח על העסקה וקבלת שומה זמנית ממס שבח, טוען בעל הנכס כי מנהל מס שבח ערך פיצול לא נכון מבחינה כלכלית, פתוחה בפניו אפשרות להגיש השגה על השומה, בתוך 30 יום מקבלת השומה. במסגרת הגשת ההשגה, יש לשים לב ביתר שאת, לעובדה כי התוספות עד 240 מ"ר הינן ללא עלות, שכן עובדה זו משפיעה באופן ישיר ויסודי על הטענות אותן ניתן להעלות בהשגה ועל כן, יש להקדים תכנון מס מעמיק בטרם עריכת העסקה, על מנת שלא תגרם עגמת נפש למוכר בסופו של יום.
כמובן, כי לא ניתן לתת ייעוץ מקדים במסגרת מאמר זה אך טיפ חשוב עולה מהאמור לעיל - יש לבחון היטב את גודל בית המגורים ביחס לגודל המגרש וכן את זכויות הבניה במסגרת התב"ע החלה על הנכס, ואת גובה התמורה המשולמת במסגרת העסקה ובהתאם לכך, לקבוע את הפיצול בתמורה (ככל שייערך פיצול בתמורה) ולהביא לידיעת המוכר את גובה המס אותו הוא עומד לשלם. בחינה מוקדמת של העובדות, ומתן התייחסות לפרטים שהובאו לעיל ביחס להוראות החלטה 1184, הן ביחס לטיפול מול המינהל והן לטיפול מול מס שבח, עשויות להביא לתוצאות מקסימאליות מבחינת בעל הנכס.
הכותב הינו הבעלים של משרד עורכי דין אביגדור ליבוביץ ושות', המתמחה במינהל מקרקעי ישראל, בעסקאות במגזר הכפרי, מיסוי מקרקעין, מע"מ, דמי הסכמה, תכנון ובניה וביזמות בתחום המסחרי והמגורים.
מאת: עו"ד אביגדור ליבוביץ
החלטת מינהל 1184 אשר אושרה בחודש מאי 2009 קבעה הקלות ביחס לתשלום דמי היתר למינהל במסגרת הגשת בקשות לתוספת שטחים, שינויי ייעוד ופיצול מגרשים.
עד ליום כתיבת מאמר זה, לא פורסמו הוראות האגף החקלאי להחלטה 1184, אשר מטרתן לפרט כיצד יש ליישם את הוראות ההחלטה ביחס למגזר החקלאי והמגזר העירוני.
רבות נכתב על הוראות ההחלטה, לרבות על ידי הח"מ, ביחס לעובדה כי הוראות ההחלטה מפלות לרעה את המגזר החקלאי ונותנות הקלות מפליגות לבעלי הנכסים במגזר העירוני.
עד למועד בו יפורסמו הוראות האגף החקלאי (יצויין כי חלפה כמעט שנה ממועד אישור ההחלטה), פועלים בעלי הנכסים במגזר החקלאי בשיטת ניסוי ותהיה וזאת במסגרת הגשת הבקשות לתוספת שטחים וכיוצ"ב.
הוראות ההחלטה קובעות במפורש, כי ההחלטה איננה חלה על מגרשים בהרחבות במושבים אשר הוקצו בהתאם להוראות החלטה 612, 737 ו- 959. כלומר, בעת הגשת בקשות לתוספת בניה על המגרשים שלעיל, ייגבה המינהל דמי חכירה מהוונים בשיעור מלא עבור זכויות הבנייה המבוקשות בהיתר הבנייה ואשר לא שולם עבורן בעת ההקצאה כאמור, החל מהמטר הראשון.
הוראות ההחלטה אינן, מתייחסות למגרשים שלא הוקצו בהתאם להוראות ההחלטות שלעיל (כגון מגרשים מקצועיים) ועל כן, ניתן להבין כי במסגרת הגשת בקשה להוספת שטחים במגרשים אלו, החוכר יקבל פטור מדמי היתר עד 240 מ"ר. ואכן ניתן לאשר, כי לאחר טיפול של משרד הח"מ בבקשות רבות, לתוספת שטחים במגרשים במושבים שלא הוקצו בהתאם להחלטות 612, 737 ו- 959, המינהל נתן פטור לתוספת שטחים עד 240 מ"ר.
בעניין זה חשוב לציין, כי המינהל לא יאפשר את מתן הפטור עד 240 מ"ר, כאשר בבית בו מבקשים להוסיף שטחים קיימות חריגות בניה. כלומר, המינהל לא יאפשר הכשרת שרצים במסגרת החלטה 1184 ולכך יש לתת את הדעת בטרם הגשת הבקשות לתוספות בניה.
הוראות ההחלטה אומנם נותנות פטור בגין התוספות עד 240 מ"ר אך מאידך, יש לשים לב למוקש מס חדש שנולד בעקבות כך וזאת במסגרת הוראות סעיף 49 ז' לחוק מיסוי מקרקעין הקובע מתן כפל פטור בגין בית המגורים. בטרם עריכת העסקה, נערכת בחינה מקיפה של הנכס וניתן ייעוץ מס ביחס לפיצול בתמורה אותו יכול לבצע מנהל מס שבח, ביחס לכל מקרה לגופו. כמובן, כי במידה ולאחר הדיווח על העסקה וקבלת שומה זמנית ממס שבח, טוען בעל הנכס כי מנהל מס שבח ערך פיצול לא נכון מבחינה כלכלית, פתוחה בפניו אפשרות להגיש השגה על השומה, בתוך 30 יום מקבלת השומה. במסגרת הגשת ההשגה, יש לשים לב ביתר שאת, לעובדה כי התוספות עד 240 מ"ר הינן ללא עלות, שכן עובדה זו משפיעה באופן ישיר ויסודי על הטענות אותן ניתן להעלות בהשגה ועל כן, יש להקדים תכנון מס מעמיק בטרם עריכת העסקה, על מנת שלא תגרם עגמת נפש למוכר בסופו של יום.
כמובן, כי לא ניתן לתת ייעוץ מקדים במסגרת מאמר זה אך טיפ חשוב עולה מהאמור לעיל - יש לבחון היטב את גודל בית המגורים ביחס לגודל המגרש וכן את זכויות הבניה במסגרת התב"ע החלה על הנכס, ואת גובה התמורה המשולמת במסגרת העסקה ובהתאם לכך, לקבוע את הפיצול בתמורה (ככל שייערך פיצול בתמורה) ולהביא לידיעת המוכר את גובה המס אותו הוא עומד לשלם. בחינה מוקדמת של העובדות, ומתן התייחסות לפרטים שהובאו לעיל ביחס להוראות החלטה 1184, הן ביחס לטיפול מול המינהל והן לטיפול מול מס שבח, עשויות להביא לתוצאות מקסימאליות מבחינת בעל הנכס.
הכותב הינו הבעלים של משרד עורכי דין אביגדור ליבוביץ ושות', המתמחה במינהל מקרקעי ישראל, בעסקאות במגזר הכפרי, מיסוי מקרקעין, מע"מ, דמי הסכמה, תכנון ובניה וביזמות בתחום המסחרי והמגורים.
הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
מקרקעין, דיני מושבים וקיבוצים, גישור, בוררויות ועוד...
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
התחדשות עירונית, פינוי בינוי, תמ"א 38, יזמות מקרקעין, תביעות נגד קבלנים, ליטיגציה
צוואות, ירושה על פי דין, ניהול עיזבון, ליטיגציה אזרחית מורכבת, משפט מנהלי וכו'.. ליווי אישי, וחשיבה משפטית יצירתית
משרד מוביל בעל מוניטין רב בתחומים: מקרקעין, מגזר חקלאי, מיסים, מושבים, קיבוצים ועוד
חוות דעת דין אמריקאי בבתי המשפט בארץ.
המשרד הוקם ב 1995. בעל וותק ומוניטין רב במתן חוות דעת בתחום הדין האמריקאי.
משרד מקצועי, מסור ומנוסה העוסק בתחומים: אגודות שיתופיות, ירושות, מקרקעין, נזיקין, דיני עבודה, ועוד...
נוסד ב - 2002. משרד איכותי ומקצועי, בעל ניסיון רב בתחומים:
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
גירושין, דיני משפחה, משפט פלילי.
מעל 30 שנות ניסיון בתחומי דיני המשפחה והמשפט הפלילי.
טיפים וחדשות
מידע משפטי מאמרים