הגירה לישראל – קבלת אזרחות ישראלית ואישור שהיה
עורכי דין - מידע משפטי: משפט מנהלי - משפט מנהלי - משרד הפנים - אזרחות ישראלית - מדינת ישראל - תושבות - אזרח ישראלי - תושב ארעי - הגירה לישראל - בית משפט לעניינים מינהליים - מעצר - צו זמני
שלח שאלה בנושא לעורך דין
הגירה לישראל – קבלת אזרחות ישראלית ואישור שהיה
מאת: עו"ד ד"ר רן מובשוביץ
כיצד נשארים בישראל?
מגיעים אלי מקרים רבים של אנשים שהגיעו ארצה ומעונינים להישאר בגבולותיה. שני דברי חוק קובעים את ענייני הכניסה, השהיה, התושבות והאזרחות בישראל, אלו הם: חוק הכניסה לישראל וחוק האזרחות. נבחן את הבעיות והפתרונות ביישום החקיקה ברשימה זו.
סמכותו של שר הפנים
חוק הכניסה לישראל מעניק לשר הפנים שיקול דעת נרחב ביותר לגבי מי יקבל את היתר הכניסה והשהיה הנכסף. קיימים מספר סוגים להיתרים מסוג זה, אשר חלקם כוללים גם אישור לעבודה בתחומי המדינה (לדוגמא, היתרי השהיה לעובדים זרים מבוססים על חוק זה)
חוק האזרחות קובע באילו תנאים יקבל אדם אזרחות ישראלית, מעמד המעניק, כידוע, זכויות מלאות לתושב המדינה. מקובל לחשוב כי רק עליה ארצה של יהודי תקנה אזרחות, אך לא כך הדבר, ובמקרים מסוימים יכולה לקבל אזרחות גם בת זוגו הנוצריה (לדוגמא) של אזרחי ישראלי (אם כי בסיומו של הליך הנמשך מס' שנים) או אדם שיכול לתרום תרומה נכדה למדינת ישראל (ראו מקרי הספורטאים הנקראים גם מתאזרחים).
המצב בשטח
דווקא מפני שסמכותו של שר הפנים כה רחבה וכה מקיפה, נתקלים לקוחותיי בהתנהלות מטרידה ומקוממת ביותר אשר אחד מהמאפיינים המרכזיים שלה היא חוסר האנושיות בטיפול בהם. נתקלתי במקרים בהם מקבלים אנשים ביום בהיר אחד הודעה לאקונית, לא מנומקת, המורה להם לעזוב את הארץ בתוך מס' ימים ולחילופין נעצרים ומושמים במתקן כליאה בתנאים לא תנאים מבלי שהם מבינים על מה ולמה.
למעשה, לעיתים מוזעקים שופטי בימה"ש לעניינים מנהליים באישון לילה ע"י עורכי דין לשם מתן צו זמני האוסר על משרד הפנים להוציא לפועל את גירושו של אדם מישראל. זאת מכיוון, שכל הפעולות הנדרשות מרגע עיכובו של אדם ע"י משטרת ההגירה,קרי- ביצוע שימוע ע"י נציגי משרד הפנים ועמידה בפני ביה"ד למשמורת גבולות ועד להרחקתו מישראל יכולות לארוך 24 שעות בלבד במקרה היעיל.
מקרי חוסר האנושיות רבים בייחוד בקרב העובדים הזרים, שלעיתים כלל אינם מבינים מה קורה איתם, מקום שאפילו מתורגמן לא מסופק לאותו "שימוע" בפני עובדי המשרד, ואם חשבתם שחתונת אזרח ישראלי עם אהובתו (ולהיפך) שאינה אזרחית משמעה קבלת מעמד ודאי, הרי שטעות בידכם. שכן שר הפנים יכול, בהתבסס על כוחו המתואר לעיל, לסרב להעניק מעמד שכזה או לסרב בכלל להתיר לזוג הטרי לחיות יחדיו בארץ.
הבעיות
ההתנהלות המטרידה של אנשי משרד הפנים מתחילה באי פרסומם של חלק מהנהלים לפיהם פועלים פקידיו (כך, קשה להבין על בסיס מה מסרבים אלו לבקשות לכניסה או לשהיה או להפעלת נוהל איזרוח כלשהו בישראל);
זה נמשך ב-"טרטור" חוזר ללשכות מנהל האוכלוסין תוך גביית אגרה לצורך טיפול (בשעה שידוע לפקידים שהתשובה תהא שלילית), באי מתן תשובה ובאי התייחסות למכתבים רשומים הנשלחים ללשכות (מונחים בפני מס' תיקים שכאלו ממש ברגע כתיבת שורות אלו) ;
בנוסף, לעיתים מתעלמים פקידי המשרד מהדין, חד וחלק, ומסרבים למתן האשרה המבוקשת בניגוד מוחלט להוראות החוק, או אף פועלים לדחיית מתן האשרה כך שהמבקש הופך לשוהה בלתי חוקי בארץ, מכיוון שתוקף אשרתו פג.
גם מקרים של שלילת אזרחות, לאחר שכבר ניתנה, אינם נדירים. באמצעות מחלקות חקירה עלומות, מתקבלות לעיתים החלטות הממליצות לשר הפנים לשלול אזרחות של אנשים אשר כבר ויתרו על אזרחותם בארץ מוצאם, על מנת לעלות לישראל. במידה ואזרחותם תישלל, הופכים אנשים אלו לפליטים, בני בלי ארץ. הח"מ מטפל גם במקרה מעין זה ממש ברגע כתיבת שורות אלו.
לעיתים, אנו נתקלים בפירוש קפקאי של משרד הפנים להוראות הנוהל (שכזכור אינן ידועות כלל לאדם הפשוט מן הישוב). כל כך מוזרים הפירושים עד כי הדעת מסרבת לתפוס אותם.
כך, לדוגמא, בימים אלו אני מטפל במקרה בו דורש משרד הפנים מבת זוגו של אסיר (שנידון למס' חודשי מאסר) לעזוב את הארץ, תוך שהוא מחליט על ביטול הליך אזרחותה וזאת מפני שאינה מקיימת עימו חיים משותפים. נראה כי שר הפנים מצפה מבת הזוג לעבור לגור עם האסיר בתאו, ע"מ שדרישת החיים המשותפים תתקיים.
הפתרונות
במצבים מעין אלו, לא נותר אלא לפנות במהירות לבית המשפט בעתירה מתאימה. לזמן מרכיב חשוב ביותר וכן לבחירתכם בעו"ד הבקיא בתחום המנהלי הייחודי. מעבר לצורך בבחירה של הערכאה המשפטית הנכונה (יהא זה ביהמ"ש לעניינים מנהליים או בג"צ) יש צורך בהבנה מעמיקה של החוק ושל המקרים בהם ביהמ"ש יראה להתערב בסמכותו הכה רחבה של משרד הפנים. על עו"ד שתשכרו מוטלת החובה להוכיח כי שיקול הדעת של השר ופקידיו יושם שלא כהלכה, בניגוד מפורש לעקרונות המעשה המנהלי הסביר.
מאת: עו"ד ד"ר רן מובשוביץ
כיצד נשארים בישראל?
מגיעים אלי מקרים רבים של אנשים שהגיעו ארצה ומעונינים להישאר בגבולותיה. שני דברי חוק קובעים את ענייני הכניסה, השהיה, התושבות והאזרחות בישראל, אלו הם: חוק הכניסה לישראל וחוק האזרחות. נבחן את הבעיות והפתרונות ביישום החקיקה ברשימה זו.
סמכותו של שר הפנים
חוק הכניסה לישראל מעניק לשר הפנים שיקול דעת נרחב ביותר לגבי מי יקבל את היתר הכניסה והשהיה הנכסף. קיימים מספר סוגים להיתרים מסוג זה, אשר חלקם כוללים גם אישור לעבודה בתחומי המדינה (לדוגמא, היתרי השהיה לעובדים זרים מבוססים על חוק זה)
חוק האזרחות קובע באילו תנאים יקבל אדם אזרחות ישראלית, מעמד המעניק, כידוע, זכויות מלאות לתושב המדינה. מקובל לחשוב כי רק עליה ארצה של יהודי תקנה אזרחות, אך לא כך הדבר, ובמקרים מסוימים יכולה לקבל אזרחות גם בת זוגו הנוצריה (לדוגמא) של אזרחי ישראלי (אם כי בסיומו של הליך הנמשך מס' שנים) או אדם שיכול לתרום תרומה נכדה למדינת ישראל (ראו מקרי הספורטאים הנקראים גם מתאזרחים).
המצב בשטח
דווקא מפני שסמכותו של שר הפנים כה רחבה וכה מקיפה, נתקלים לקוחותיי בהתנהלות מטרידה ומקוממת ביותר אשר אחד מהמאפיינים המרכזיים שלה היא חוסר האנושיות בטיפול בהם. נתקלתי במקרים בהם מקבלים אנשים ביום בהיר אחד הודעה לאקונית, לא מנומקת, המורה להם לעזוב את הארץ בתוך מס' ימים ולחילופין נעצרים ומושמים במתקן כליאה בתנאים לא תנאים מבלי שהם מבינים על מה ולמה.
למעשה, לעיתים מוזעקים שופטי בימה"ש לעניינים מנהליים באישון לילה ע"י עורכי דין לשם מתן צו זמני האוסר על משרד הפנים להוציא לפועל את גירושו של אדם מישראל. זאת מכיוון, שכל הפעולות הנדרשות מרגע עיכובו של אדם ע"י משטרת ההגירה,קרי- ביצוע שימוע ע"י נציגי משרד הפנים ועמידה בפני ביה"ד למשמורת גבולות ועד להרחקתו מישראל יכולות לארוך 24 שעות בלבד במקרה היעיל.
מקרי חוסר האנושיות רבים בייחוד בקרב העובדים הזרים, שלעיתים כלל אינם מבינים מה קורה איתם, מקום שאפילו מתורגמן לא מסופק לאותו "שימוע" בפני עובדי המשרד, ואם חשבתם שחתונת אזרח ישראלי עם אהובתו (ולהיפך) שאינה אזרחית משמעה קבלת מעמד ודאי, הרי שטעות בידכם. שכן שר הפנים יכול, בהתבסס על כוחו המתואר לעיל, לסרב להעניק מעמד שכזה או לסרב בכלל להתיר לזוג הטרי לחיות יחדיו בארץ.
הבעיות
ההתנהלות המטרידה של אנשי משרד הפנים מתחילה באי פרסומם של חלק מהנהלים לפיהם פועלים פקידיו (כך, קשה להבין על בסיס מה מסרבים אלו לבקשות לכניסה או לשהיה או להפעלת נוהל איזרוח כלשהו בישראל);
זה נמשך ב-"טרטור" חוזר ללשכות מנהל האוכלוסין תוך גביית אגרה לצורך טיפול (בשעה שידוע לפקידים שהתשובה תהא שלילית), באי מתן תשובה ובאי התייחסות למכתבים רשומים הנשלחים ללשכות (מונחים בפני מס' תיקים שכאלו ממש ברגע כתיבת שורות אלו) ;
בנוסף, לעיתים מתעלמים פקידי המשרד מהדין, חד וחלק, ומסרבים למתן האשרה המבוקשת בניגוד מוחלט להוראות החוק, או אף פועלים לדחיית מתן האשרה כך שהמבקש הופך לשוהה בלתי חוקי בארץ, מכיוון שתוקף אשרתו פג.
גם מקרים של שלילת אזרחות, לאחר שכבר ניתנה, אינם נדירים. באמצעות מחלקות חקירה עלומות, מתקבלות לעיתים החלטות הממליצות לשר הפנים לשלול אזרחות של אנשים אשר כבר ויתרו על אזרחותם בארץ מוצאם, על מנת לעלות לישראל. במידה ואזרחותם תישלל, הופכים אנשים אלו לפליטים, בני בלי ארץ. הח"מ מטפל גם במקרה מעין זה ממש ברגע כתיבת שורות אלו.
לעיתים, אנו נתקלים בפירוש קפקאי של משרד הפנים להוראות הנוהל (שכזכור אינן ידועות כלל לאדם הפשוט מן הישוב). כל כך מוזרים הפירושים עד כי הדעת מסרבת לתפוס אותם.
כך, לדוגמא, בימים אלו אני מטפל במקרה בו דורש משרד הפנים מבת זוגו של אסיר (שנידון למס' חודשי מאסר) לעזוב את הארץ, תוך שהוא מחליט על ביטול הליך אזרחותה וזאת מפני שאינה מקיימת עימו חיים משותפים. נראה כי שר הפנים מצפה מבת הזוג לעבור לגור עם האסיר בתאו, ע"מ שדרישת החיים המשותפים תתקיים.
הפתרונות
במצבים מעין אלו, לא נותר אלא לפנות במהירות לבית המשפט בעתירה מתאימה. לזמן מרכיב חשוב ביותר וכן לבחירתכם בעו"ד הבקיא בתחום המנהלי הייחודי. מעבר לצורך בבחירה של הערכאה המשפטית הנכונה (יהא זה ביהמ"ש לעניינים מנהליים או בג"צ) יש צורך בהבנה מעמיקה של החוק ושל המקרים בהם ביהמ"ש יראה להתערב בסמכותו הכה רחבה של משרד הפנים. על עו"ד שתשכרו מוטלת החובה להוכיח כי שיקול הדעת של השר ופקידיו יושם שלא כהלכה, בניגוד מפורש לעקרונות המעשה המנהלי הסביר.
הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
מקרקעין, דיני מושבים וקיבוצים, גישור, בוררויות ועוד...
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
התחדשות עירונית, פינוי בינוי, תמ"א 38, יזמות מקרקעין, תביעות נגד קבלנים, ליטיגציה
צוואות, ירושה על פי דין, ניהול עיזבון, ליטיגציה אזרחית מורכבת, משפט מנהלי וכו'.. ליווי אישי, וחשיבה משפטית יצירתית
משרד מוביל בעל מוניטין רב בתחומים: מקרקעין, מגזר חקלאי, מיסים, מושבים, קיבוצים ועוד
חוות דעת דין אמריקאי בבתי המשפט בארץ.
המשרד הוקם ב 1995. בעל וותק ומוניטין רב במתן חוות דעת בתחום הדין האמריקאי.
משרד מקצועי, מסור ומנוסה העוסק בתחומים: אגודות שיתופיות, ירושות, מקרקעין, נזיקין, דיני עבודה, ועוד...
נוסד ב - 2002. משרד איכותי ומקצועי, בעל ניסיון רב בתחומים:
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
גירושין, דיני משפחה, משפט פלילי.
מעל 30 שנות ניסיון בתחומי דיני המשפחה והמשפט הפלילי.
טיפים וחדשות
מידע משפטי מאמרים
© כל הזכויות שמורות מערכת מידע משפטי - law-info