אז מדוע הציבור שונא בנקים?
עורכי דין - מידע משפטי: דיני בנקאות ו/או הוצאה לפועל - בנקים - יחסי בנק לקוח - דיני בנקאות -
שלח שאלה בנושא לעורך דין
אז מדוע הציבור שונא בנקים?
מאת: עו"ד אבי זילברפלד
תקציר:
עו"ד אבי זילברפלד, המתמחה בבנקאות זה כ- 35 שנים, מנתח את שרשי תחושת השנאה שיש לחלקים נרחבים בציבור כלפי הבנקים, ומציע הצעות פרקטיות.
יש האומרים כי בנקים ונשים הינם אותו דבר: אי אפשר איתם ואי אפשר בלעדיהם...
מי יכול להסתדר בלי בנק ?
הבנק הוא גוף חיוני, המספק אשראי לצרכנים פרטיים ועסקיים, ואשר בלי עזרת הבנק – הם אינם יכולים להתקיים,או להשיג את מטרותיהם.
ובכל זאת, למרות חיוניות אותם גופים - קיימת מוסכמה חברתית לפיה: הציבור שונא בנקים.
כשמישהו אמור לי שהוא שונא את הבנקים, אני אומר לו: "קח מספר" התור ארוך.
מחקרי דעת קהל מוכיחים פעם אחר פעם, כי אחוז ניכר באוכלוסיה הבוגרת שונא בנקים.
האמנם השנאה מוצדקת, ומהם שורשיה ? סוציולוגיים ? פערי מעמדות בין מרבית הציבור שיכול רק לדמיין את העושר המופלג המצוי בידי הבנקים ?
לדעתי, הסיבה המרכזית לשנאת הבנקים נעוצה בכוחניות של הבנקים.
אין בידי נתונים סטטיסטיים אודות מספר המבוגרים באוכלוסיה, שחווה מהבנק יחס מתנשא או אף משפיל, מנוכר , קר ובלתי קשוב לצרכים האישיים, בבחינת "מי שמציע לך מטריה בקיץ ולוקח לך אותה בחורף".
עם זאת, מניסיוני כעו"ד העוסק בתחום זה למעלה משלושה וחצי עשורים, ומניסיון חייהם של האלפים להם סייעתי בשנים אלו, נראה לי כי כל אחד מאיתנו – אם לא חווה זאת אישית – הוא מכיר לפחות אחד, שניים, שלושה או יותר אנשים שחוו על בשרם את כוחניותו של הבנק, את שרירות ליבו בשעת הצורך, את העדר הסנטימנטים בעת משבר לעשרות שנים של היותם לקוח טוב בעבר, את הדרישות המופרזות בהסדרים כספיים מבלי להתחשב בעובדה שללקוח אין יכולת אמיתית לעמוד בהן. בתמצית: את חוסר האנושיות שבו. סיפורים עצובים אלו מתפרסמים ברבים, ושיעורם הינו ללא יחס מול סיפור על בנקאי "צדיק" שגילה הבנה לצרכי לקוחו.
מניסיון בנקאי עשיר ורב שנים אני יכול להעיד, כי בעבר שרירות וגבהות ליבו של הבנקאי הייתה גבוהה עוד יותר מהיום.
פסיקה בנקאית ענפה , חוקים, תקנות וכללים משפטיים שנפסקו וחוקקו בשנים האחרונות, מגדירים בצורה הדוקה יותר מבעבר את חובות הבנק ללקוחותיו, ובכך הם מצמצמים בהכרח את התופעות של שרירות לב.
אם בעבר הבנק עשה כמעט כל מה שרצה מול הלקוח (ואזכיר לכם נשכחות – בתקופת טרום התיקון לחוק הערבות – היו מקרים בהם הבנקים היו תובעים את הערבים, אך נמנעים מלעשות זאת מול החייב העיקרי – הלקוח שרצו ביקרו). כיום יועציו המשפטיים מסננים רצונותיו תחת המסננת המשפטית של "תום לב", חובת הזהירות, "חובת הנאמנות" , "טובת הלקוח", ושרירות הלב מצטמצמת.
שורש השנאה לבנקים נובע אפוא, לטעמי, מתחושת האטימות שיש לבנק לצרכי הלקוח הקטן, ולא דווקא מחמת עושרו של הבנק.
כל בר דעת יודע שההתנהגות המתוארת לעיל אינה תמיד נכונה. בהחלט ישנם מקרים בהם הבנק בא כלפי הלקוח, ומהווה את המשענת הרצויה לה הלקוח זקוק בעת צרה. כעו"ד שייצג בעבר בנק, והמתמודד זה שנים מול בנקים, אף אני יכול להעיד על בנקאים "אנושיים", שבהחלט קשובים לצרכי לקוחותיהם.
ברם, התחושה הינה שאלו מקרים ספורים, מעטים מידי. מנת חלקם של בודדים שנשאו חן בעיני השררה הבנקאית.
כל אחד רוצה להיות אהוב. גם בנק. זה חלק מהאגו של ראשיו, זה חלק מהמוניטין, וזה כמובן טוב לעסקים.
לו לדעתי שומעים היו הבנקים, היו מפסיקים מסעי פרסומות סתמיות ונלעגות, שאינן משפיעות על אף אחד, וממש לא גורמות להם להתחבב על הציבור, ותחת זאת, הייתי מציע לבנקים לעשות שניים אלו:
א. שיעבירו את כח האדם שברשותם בקורסי העשרה יעילים יותר המפנימים את חובת הבנקאי לפעול לטובת הלקוח, ושינהלו מעקב אחר הטמעת חובה זו ע"י עובדי הבנק.
ב. שיפנו את תקציב הפרסומת לקרנות כספיות לעת צרה, מהן יוכלו לסייע – בקריטריונים ברורים וקבועים - ללקוחות הנקלעים למשבר.
בביצוע דברים אלו, הבנקים יתרמו תרומה מהותית לא רק לתדמיתם הציבורית, כי אם לחברה כולה – שבסופו של דבר- אותה הם צריכים לשרת.
לציבור הרחב אציע – נפגעתם מהתנהגות הבנק ? אתם חשים שהבנק פגע בכם ? – שנאה זה לא פיתרון אמיתי, ובוודאי שאין בימינו עוד מקום לתחושה "מי יכול להילחם בבנקים ?" ! פנו לעו"ד המתמחה בבנקאות, ספרו את סיפורכם, ותנו לו להילחם בשבילכם.
המסקנה: כל לקוח זכאי שזכויותיו יישמרו גם ע"י הבנק. נפגעתם מהבנק. שנאה כלפי הבנק לא תעזור לכם.תתעלו את הפגיעה למשהו פרקטי: בחנו האם ניתן לתבוע את הבנק על הפגיעה בכם. פנו לעו"ד המתמחה בבנקאות, הציגו את המקרה וקבלו חוות דעתו מה ניתן לעשות.
* אבי זילברפלד עו"ד ונוטריון עוסק בדיני בנקאות, פשיטת רגל והוצאה לפועל, מנהל פורום בנקאות באתר הפורומים המשפטיים , ומחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך" .
מאת: עו"ד אבי זילברפלד
תקציר:
עו"ד אבי זילברפלד, המתמחה בבנקאות זה כ- 35 שנים, מנתח את שרשי תחושת השנאה שיש לחלקים נרחבים בציבור כלפי הבנקים, ומציע הצעות פרקטיות.
יש האומרים כי בנקים ונשים הינם אותו דבר: אי אפשר איתם ואי אפשר בלעדיהם...
מי יכול להסתדר בלי בנק ?
הבנק הוא גוף חיוני, המספק אשראי לצרכנים פרטיים ועסקיים, ואשר בלי עזרת הבנק – הם אינם יכולים להתקיים,או להשיג את מטרותיהם.
ובכל זאת, למרות חיוניות אותם גופים - קיימת מוסכמה חברתית לפיה: הציבור שונא בנקים.
כשמישהו אמור לי שהוא שונא את הבנקים, אני אומר לו: "קח מספר" התור ארוך.
מחקרי דעת קהל מוכיחים פעם אחר פעם, כי אחוז ניכר באוכלוסיה הבוגרת שונא בנקים.
האמנם השנאה מוצדקת, ומהם שורשיה ? סוציולוגיים ? פערי מעמדות בין מרבית הציבור שיכול רק לדמיין את העושר המופלג המצוי בידי הבנקים ?
לדעתי, הסיבה המרכזית לשנאת הבנקים נעוצה בכוחניות של הבנקים.
אין בידי נתונים סטטיסטיים אודות מספר המבוגרים באוכלוסיה, שחווה מהבנק יחס מתנשא או אף משפיל, מנוכר , קר ובלתי קשוב לצרכים האישיים, בבחינת "מי שמציע לך מטריה בקיץ ולוקח לך אותה בחורף".
עם זאת, מניסיוני כעו"ד העוסק בתחום זה למעלה משלושה וחצי עשורים, ומניסיון חייהם של האלפים להם סייעתי בשנים אלו, נראה לי כי כל אחד מאיתנו – אם לא חווה זאת אישית – הוא מכיר לפחות אחד, שניים, שלושה או יותר אנשים שחוו על בשרם את כוחניותו של הבנק, את שרירות ליבו בשעת הצורך, את העדר הסנטימנטים בעת משבר לעשרות שנים של היותם לקוח טוב בעבר, את הדרישות המופרזות בהסדרים כספיים מבלי להתחשב בעובדה שללקוח אין יכולת אמיתית לעמוד בהן. בתמצית: את חוסר האנושיות שבו. סיפורים עצובים אלו מתפרסמים ברבים, ושיעורם הינו ללא יחס מול סיפור על בנקאי "צדיק" שגילה הבנה לצרכי לקוחו.
מניסיון בנקאי עשיר ורב שנים אני יכול להעיד, כי בעבר שרירות וגבהות ליבו של הבנקאי הייתה גבוהה עוד יותר מהיום.
פסיקה בנקאית ענפה , חוקים, תקנות וכללים משפטיים שנפסקו וחוקקו בשנים האחרונות, מגדירים בצורה הדוקה יותר מבעבר את חובות הבנק ללקוחותיו, ובכך הם מצמצמים בהכרח את התופעות של שרירות לב.
אם בעבר הבנק עשה כמעט כל מה שרצה מול הלקוח (ואזכיר לכם נשכחות – בתקופת טרום התיקון לחוק הערבות – היו מקרים בהם הבנקים היו תובעים את הערבים, אך נמנעים מלעשות זאת מול החייב העיקרי – הלקוח שרצו ביקרו). כיום יועציו המשפטיים מסננים רצונותיו תחת המסננת המשפטית של "תום לב", חובת הזהירות, "חובת הנאמנות" , "טובת הלקוח", ושרירות הלב מצטמצמת.
שורש השנאה לבנקים נובע אפוא, לטעמי, מתחושת האטימות שיש לבנק לצרכי הלקוח הקטן, ולא דווקא מחמת עושרו של הבנק.
כל בר דעת יודע שההתנהגות המתוארת לעיל אינה תמיד נכונה. בהחלט ישנם מקרים בהם הבנק בא כלפי הלקוח, ומהווה את המשענת הרצויה לה הלקוח זקוק בעת צרה. כעו"ד שייצג בעבר בנק, והמתמודד זה שנים מול בנקים, אף אני יכול להעיד על בנקאים "אנושיים", שבהחלט קשובים לצרכי לקוחותיהם.
ברם, התחושה הינה שאלו מקרים ספורים, מעטים מידי. מנת חלקם של בודדים שנשאו חן בעיני השררה הבנקאית.
כל אחד רוצה להיות אהוב. גם בנק. זה חלק מהאגו של ראשיו, זה חלק מהמוניטין, וזה כמובן טוב לעסקים.
לו לדעתי שומעים היו הבנקים, היו מפסיקים מסעי פרסומות סתמיות ונלעגות, שאינן משפיעות על אף אחד, וממש לא גורמות להם להתחבב על הציבור, ותחת זאת, הייתי מציע לבנקים לעשות שניים אלו:
א. שיעבירו את כח האדם שברשותם בקורסי העשרה יעילים יותר המפנימים את חובת הבנקאי לפעול לטובת הלקוח, ושינהלו מעקב אחר הטמעת חובה זו ע"י עובדי הבנק.
ב. שיפנו את תקציב הפרסומת לקרנות כספיות לעת צרה, מהן יוכלו לסייע – בקריטריונים ברורים וקבועים - ללקוחות הנקלעים למשבר.
בביצוע דברים אלו, הבנקים יתרמו תרומה מהותית לא רק לתדמיתם הציבורית, כי אם לחברה כולה – שבסופו של דבר- אותה הם צריכים לשרת.
לציבור הרחב אציע – נפגעתם מהתנהגות הבנק ? אתם חשים שהבנק פגע בכם ? – שנאה זה לא פיתרון אמיתי, ובוודאי שאין בימינו עוד מקום לתחושה "מי יכול להילחם בבנקים ?" ! פנו לעו"ד המתמחה בבנקאות, ספרו את סיפורכם, ותנו לו להילחם בשבילכם.
המסקנה: כל לקוח זכאי שזכויותיו יישמרו גם ע"י הבנק. נפגעתם מהבנק. שנאה כלפי הבנק לא תעזור לכם.תתעלו את הפגיעה למשהו פרקטי: בחנו האם ניתן לתבוע את הבנק על הפגיעה בכם. פנו לעו"ד המתמחה בבנקאות, הציגו את המקרה וקבלו חוות דעתו מה ניתן לעשות.
* אבי זילברפלד עו"ד ונוטריון עוסק בדיני בנקאות, פשיטת רגל והוצאה לפועל, מנהל פורום בנקאות באתר הפורומים המשפטיים , ומחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך" .
הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
מקרקעין, דיני מושבים וקיבוצים, גישור, בוררויות ועוד...
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
התחדשות עירונית, פינוי בינוי, תמ"א 38, יזמות מקרקעין, תביעות נגד קבלנים, ליטיגציה
צוואות, ירושה על פי דין, ניהול עיזבון, ליטיגציה אזרחית מורכבת, משפט מנהלי וכו'.. ליווי אישי, וחשיבה משפטית יצירתית
משרד מוביל בעל מוניטין רב בתחומים: מקרקעין, מגזר חקלאי, מיסים, מושבים, קיבוצים ועוד
חוות דעת דין אמריקאי בבתי המשפט בארץ.
המשרד הוקם ב 1995. בעל וותק ומוניטין רב במתן חוות דעת בתחום הדין האמריקאי.
משרד מקצועי, מסור ומנוסה העוסק בתחומים: אגודות שיתופיות, ירושות, מקרקעין, נזיקין, דיני עבודה, ועוד...
נוסד ב - 2002. משרד איכותי ומקצועי, בעל ניסיון רב בתחומים:
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
גירושין, דיני משפחה, משפט פלילי.
מעל 30 שנות ניסיון בתחומי דיני המשפחה והמשפט הפלילי.
טיפים וחדשות
מידע משפטי מאמרים