השריפה בהרי הכרמל – הקמת מערך בקרה ושליטה – צורך חיוני ומיידי
עורכי דין - מידע משפטי: משפט מסחרי ו/או דיני חברות , משפט מנהלי - השריפה בכרמל - הקמת מערך בקרה ושליטה - ניהול פרוייקט לאומי - תכנון - בקרה - שליטה - משפט מסחרי - מנהלי - מניעת אסון - שריפה בכרמל - מערך כיבוי אש ארצי
מערך שליטה ובקרה ראוי ומתאים אמור לכסות את כל שטחה של המדינה ולהציג תמונה עדכנית נכונה לדקות האחרונות...
שלח שאלה בנושא לעורך דין
השריפה בהרי הכרמל – הקמת מערך בקרה ושליטה – צורך חיוני ומיידי
מאת: עו"ד יעקב דרורי *
השריפה כבתה ועוד מאט הרוחות תרגענה, כי ככל הנראה, ועדת חקירה לא תקום.
כל שיישאר זה שורה ארוכה של תביעות.
במקביל יתחילו, כך אני מקווה דיונים וויכוחים מה נדרש כדי שאסון מסוג זה לא יחזור על עצמו.
לא אזקק לכישורי המשפטיים, כעו"ד ב 20 השנים האחרונות, כדי להצטרף לנושא אלא דווקא לכישוריי ההנדסיים ובמיוחד לניסיוני רב שנים בתחום מערכות שליטה ובקרה. וכל כך למה?
כשמדברים על הפקת לקחים מדברים בעיקר על שיפור שירותי הכיבוי ובהקשר זה מדברים בעיקר על אמצעי כיבוי מתקדמים וליתר דיוק, על אמצעי כיבוי מוטסים, או טייסת כיבוי אש.
ובכן בהקשר הפתרון הייתי רוצה לתרום את חלקי.
להשקפתי, שני מרכיבים עיקריים לפתרון הבעיה ולאו דווקא בסדר המוצגים להלן:
מערך שליטה ובקרה ראוי ומתאים אמור לכסות את כל שטחה של המדינה ולהציג תמונה עדכנית נכונה לדקות האחרונות, 10-15 דקות. משמעות האמור, בהקשר לאסון הכרמל, גילוי פריצת אש, מוקד השריפה, קרוב למועד היווצרותו, בתוך 10 דקות לכל היותר.
מול גילוי זה יראה מערך השליטה והבקרה, לנוגעים בדבר, את האמצעים המתאימים, מיקומם וזמינותם.
הדבר יאפשר השתלטות על האש במהירות, ביעילות ומן הסתם במינימום אמצעים.
מבנה מערך השליטה המוצע:
למערך השליטה המוצע ארבעה רבדים, ארבע רמות:
מערך החקירה – עם הווצרות אירוע שמחייב לכאורה התערבות, יעביר אותו מערך הבקרה לתשומת לב מערך החקירה וזה יתמקד באירוע ויחליט מה טבעו ולמי להעבירו לטיפול במידה שנדרש טיפול.
מערך השליטה – יקבל האירוע המחייב טיפול, התערבות, שולט בכוחות , באמצעים, המתאימים לטיפול באירוע, מפעילם ומלווה פעולתם לכל האורך ומוודה ביצוע המשימה.
מערך הפיקוד וההערכה – זה המערך מעל כל אלה שתוארו, מנחה ומכוון פעילותם של האחרים ומעריך התמונה הכוללת.
מה הייתה יכולה להיות השפעת המערכת, אילו הייתה, על אסון הכרמל. להערכתי, הייתה עשויה למנוע האסון על ידי התגברות על המוקד או המוקדים טרם התפשטות האש וזאת עקב הגילוי המוקדם יותר והגברת יעילות ההתערבות של גורמי הכיבוי. הייתה עשויה לחסוך האבידות, הקורבנות, בגלל הליווי הצמוד של מערך השליטה, מערך שהיה מזהה הסכנות ומונע הכניסה למלכודת האש מלכתחילה.
המערכת המוצעת איננה יעודית למערך כיבוי האש בלבד, היא רלוונטית במקרה של אסון הכרמל גם למשטרת ישראל והשב"ס, לפיקוד העורף, למד"א, לקרן הקיימת, לרשויות המקומיות.
תמונת המצב אשר לרשות מערך הבקרה היא כוללת ומשרתת את כולם, במקביל.
מערך החקירה, מערך השליטה וכן מערך הפיקוד וההערכה הם ייעודיים ולכל גורם מרכיבים אלה, באופן עצמאי.
בשורה התחתונה, המערכת המוצעת הנה רבת משתמשים, ולכן הוצאות הפעלתה יתחלקו בין משתמשים רבים ולכן לא יכבידו במיוחד על אף אחד מהם. אדרבא המערך עשוי אף להביא לחסכון ולא אפרט כאן.
האם זו פנטזיה או מציאות – הרעיון הוצג בעבר לשתי החברות המובילות בתחום: התעשיה האווירית וחברת אלביט מערכות בע"מ ושתיהן טענו שהמערכת ברת מימוש שיש להן היכולת לממשה אולם היא גדולה על כל אחת מהן, כיוזמה עצמאית.
למותר לציין שעלות המערכת המתוארת, כפי שהוערכה על ידי החברות הנ"ל, מתגמדת מול הנזקים הכלכליים, שלא נדבר על הקורבנות, של אסון אחד נוסח אסון הכרמל.
* הכותב הינו עורך דין ותיק , בעלים של משרד עורכי דין ומהנדס תעשיה וניהול בעל ניסיון רב בתחום מערכות שליטה ובקרה , העוסק בליווי פרוייקטים ויעוץ למנהלי חברות וגופים ציבוריים.
מאת: עו"ד יעקב דרורי *
השריפה כבתה ועוד מאט הרוחות תרגענה, כי ככל הנראה, ועדת חקירה לא תקום.
כל שיישאר זה שורה ארוכה של תביעות.
במקביל יתחילו, כך אני מקווה דיונים וויכוחים מה נדרש כדי שאסון מסוג זה לא יחזור על עצמו.
לא אזקק לכישורי המשפטיים, כעו"ד ב 20 השנים האחרונות, כדי להצטרף לנושא אלא דווקא לכישוריי ההנדסיים ובמיוחד לניסיוני רב שנים בתחום מערכות שליטה ובקרה. וכל כך למה?
כשמדברים על הפקת לקחים מדברים בעיקר על שיפור שירותי הכיבוי ובהקשר זה מדברים בעיקר על אמצעי כיבוי מתקדמים וליתר דיוק, על אמצעי כיבוי מוטסים, או טייסת כיבוי אש.
ובכן בהקשר הפתרון הייתי רוצה לתרום את חלקי.
להשקפתי, שני מרכיבים עיקריים לפתרון הבעיה ולאו דווקא בסדר המוצגים להלן:
- -מרכיב האמצעים לכיבוי שריפות, ובמיוחד בכוון שהוזכר לעיל, אך לא רק.
- -מרכיב מערך שליטה ובקרה ובו אני מבקש להתמקד.
מערך שליטה ובקרה ראוי ומתאים אמור לכסות את כל שטחה של המדינה ולהציג תמונה עדכנית נכונה לדקות האחרונות, 10-15 דקות. משמעות האמור, בהקשר לאסון הכרמל, גילוי פריצת אש, מוקד השריפה, קרוב למועד היווצרותו, בתוך 10 דקות לכל היותר.
מול גילוי זה יראה מערך השליטה והבקרה, לנוגעים בדבר, את האמצעים המתאימים, מיקומם וזמינותם.
הדבר יאפשר השתלטות על האש במהירות, ביעילות ומן הסתם במינימום אמצעים.
מבנה מערך השליטה המוצע:
למערך השליטה המוצע ארבעה רבדים, ארבע רמות:
- -מערך הבקרה
- -מערך החקירה
- -מערך השליטה
- -ומעל כולם מערך הפיקוד וההערכה
מערך החקירה – עם הווצרות אירוע שמחייב לכאורה התערבות, יעביר אותו מערך הבקרה לתשומת לב מערך החקירה וזה יתמקד באירוע ויחליט מה טבעו ולמי להעבירו לטיפול במידה שנדרש טיפול.
מערך השליטה – יקבל האירוע המחייב טיפול, התערבות, שולט בכוחות , באמצעים, המתאימים לטיפול באירוע, מפעילם ומלווה פעולתם לכל האורך ומוודה ביצוע המשימה.
מערך הפיקוד וההערכה – זה המערך מעל כל אלה שתוארו, מנחה ומכוון פעילותם של האחרים ומעריך התמונה הכוללת.
מה הייתה יכולה להיות השפעת המערכת, אילו הייתה, על אסון הכרמל. להערכתי, הייתה עשויה למנוע האסון על ידי התגברות על המוקד או המוקדים טרם התפשטות האש וזאת עקב הגילוי המוקדם יותר והגברת יעילות ההתערבות של גורמי הכיבוי. הייתה עשויה לחסוך האבידות, הקורבנות, בגלל הליווי הצמוד של מערך השליטה, מערך שהיה מזהה הסכנות ומונע הכניסה למלכודת האש מלכתחילה.
המערכת המוצעת איננה יעודית למערך כיבוי האש בלבד, היא רלוונטית במקרה של אסון הכרמל גם למשטרת ישראל והשב"ס, לפיקוד העורף, למד"א, לקרן הקיימת, לרשויות המקומיות.
תמונת המצב אשר לרשות מערך הבקרה היא כוללת ומשרתת את כולם, במקביל.
מערך החקירה, מערך השליטה וכן מערך הפיקוד וההערכה הם ייעודיים ולכל גורם מרכיבים אלה, באופן עצמאי.
בשורה התחתונה, המערכת המוצעת הנה רבת משתמשים, ולכן הוצאות הפעלתה יתחלקו בין משתמשים רבים ולכן לא יכבידו במיוחד על אף אחד מהם. אדרבא המערך עשוי אף להביא לחסכון ולא אפרט כאן.
האם זו פנטזיה או מציאות – הרעיון הוצג בעבר לשתי החברות המובילות בתחום: התעשיה האווירית וחברת אלביט מערכות בע"מ ושתיהן טענו שהמערכת ברת מימוש שיש להן היכולת לממשה אולם היא גדולה על כל אחת מהן, כיוזמה עצמאית.
למותר לציין שעלות המערכת המתוארת, כפי שהוערכה על ידי החברות הנ"ל, מתגמדת מול הנזקים הכלכליים, שלא נדבר על הקורבנות, של אסון אחד נוסח אסון הכרמל.
* הכותב הינו עורך דין ותיק , בעלים של משרד עורכי דין ומהנדס תעשיה וניהול בעל ניסיון רב בתחום מערכות שליטה ובקרה , העוסק בליווי פרוייקטים ויעוץ למנהלי חברות וגופים ציבוריים.
הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
מקרקעין, דיני מושבים וקיבוצים, גישור, בוררויות ועוד...
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
התחדשות עירונית, פינוי בינוי, תמ"א 38, יזמות מקרקעין, תביעות נגד קבלנים, ליטיגציה
צוואות, ירושה על פי דין, ניהול עיזבון, ליטיגציה אזרחית מורכבת, משפט מנהלי וכו'.. ליווי אישי, וחשיבה משפטית יצירתית
משרד מוביל בעל מוניטין רב בתחומים: מקרקעין, מגזר חקלאי, מיסים, מושבים, קיבוצים ועוד
חוות דעת דין אמריקאי בבתי המשפט בארץ.
המשרד הוקם ב 1995. בעל וותק ומוניטין רב במתן חוות דעת בתחום הדין האמריקאי.
משרד מקצועי, מסור ומנוסה העוסק בתחומים: אגודות שיתופיות, ירושות, מקרקעין, נזיקין, דיני עבודה, ועוד...
נוסד ב - 2002. משרד איכותי ומקצועי, בעל ניסיון רב בתחומים:
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
גירושין, דיני משפחה, משפט פלילי.
מעל 30 שנות ניסיון בתחומי דיני המשפחה והמשפט הפלילי.
טיפים וחדשות
מידע משפטי מאמרים